Τετάρτη, 24 Νοεμβρίου 2010

On - line... χρυσές δουλειές!


Ολοένα και περισσότεροι Έλληνες στρέφονται σήμερα στο ηλεκτρονικό εμπόριο, εγκαταλείποντας τους παραδοσιακούς τρόπους αγοράς προϊόντων. Η νέα αυτή τάση έχει μάλιστα εκτοξεύσει την συνολική αξία των ηλεκτρονικών αγορών, που πραγματοποιήθηκαν φέτος στην Ελλάδα, στα 1,4 δις ευρώ, σημειώνοντας έτσι αύξηση 75% σε σχέση με το 2009. Την ίδια στιγμή, ο ετήσιος μέσος όρος αξίας αγορών ανά «on-line» κατάστημα κυμαίνεται στα 1.500 ευρώ.



Αυτά τα συμπεράσματα προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από ετήσια έρευνα που πραγματοποίησε το δίμηνο Σεπτέμβριος - Οκτώβριος 2010 σε 1.106 ηλεκτρονικούς Έλληνες Καταναλωτές το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, οι διαδικτυακοί καταναλωτές αγοράζουν συχνότερα είδη πληροφορικής (63%), ηλεκτρονικά είδη (50%), εισιτήρια ταξιδιών (42%), κρατήσεις ξενοδοχείων (32%), βιβλία (32%), ενώ ακολουθούν κατηγορίες προϊόντων που σε προηγούμενες έρευνες λάμβαναν χαμηλά ποσοστά προτίμησης, όπως είδη σπιτιού και ηλεκτρικές συσκευές (26%), ένδυση και υπόδηση (21%), καλλυντικά (10%).

Σκιαγραφώντας το προφίλ των επιγραμμικών καταναλωτών υπάρχουν στοιχεία υψηλής ωριμότητας, αφού το 50% διαχειρίζεται επιγραμμικά τους λογαριασμούς του και συμμετέχει την ηλεκτρονική τραπεζική (πληροφορίες και συναλλαγές) ενώ το 42% προσπαθεί να βρει συχνά πληροφορίες για ημερήσιες προσφορές (μια πολύ σημαντική ανερχόμενη τάση). Δεν είναι αμελητέα η συχνή εμπλοκή τους με επιγραμμικές δημοπρασίες (16%) και θέματα αξιοποίησης ακινήτων (16%).

Σύμφωνα με τους αναλυτές θεωρείται ότι πλέον αναφερόμαστε σε μια ώριμη αγορά B2C ηλεκτρονικού εμπορίου, αφού το 51% αγόρασαν μέσω ίντερνετ πάνω από πέντε φορές το α’ εξάμηνο του 2010 ενώ ο ετήσιος μέσος όρος αξίας αγορών ανά επιγραμμικό καταναλωτή κυμαίνεται στα 1500 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι η συνολική αξία των ηλεκτρονικών αγορών από Έλληνες καταναλωτές θα φθάσει το 2010 στο σημαντικό ποσό των 1,4 δισ. ευρώ (σημαντική αύξηση 75% από το 0,8 δισ. ευρώ που ήταν το 2009).



Οι σημαντικότεροι παράγοντες για να αγοράσει ένας καταναλωτής από ηλεκτρονικό κατάστημα είναι: ευχρηστία (76%), πολλοί και ασφαλείς τρόποι πληρωμής (69%) και μεγάλη γκάμα προϊόντων (65%). Έκπληξη αποτελεί το γεγονός ότι είναι χαμηλά τα ποσοστά που εμφανίζουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα, στις πρώτες σελίδες των μηχανών αναζήτησης (14%) και οι μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες (10%), ίσως γιατί η προσφορά είναι ακόμη περιορισμένη.

Βέβαια το 38% θα αγόραζε σίγουρα από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα ακόμη και αν δεν κάλυπτε κάποιους από τους παραπάνω σημαντικούς παράγοντες, αν είχε καλές τιμές ή/ και προσφορές, που καταδεικνύει τη μεγάλη αξία που έχει πλέον η τιμή στα προϊόντα. Παρά τη σοβαρή χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης οι Έλληνες επιγραμμικοί καταναλωτές είναι επιφυλακτικοί / καχύποπτοι για το τι γράφεται σε αυτά (51%), αφού μόνο το 18% θεωρεί ότι βελτιώνεται η εικόνα μιας εταιρίας που συμμετέχει ενεργά στα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης (social-media) και μόνο 10% επηρεάζεται από διαφημίσεις εταιριών ή από "φίλους" στα κοινωνικά δίκτυα πριν πραγματοποιήσει μια επιγραμμική αγορά.

Η εμπιστοσύνη για τα ηλεκτρονικά καταστήματα (ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο για την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου) βασίζεται κυρίως στην πιστοποίηση τους από αξιόπιστο ανεξάρτητο φορέα (66%), στα θετικά σχόλια από φίλους (61%) και στη θετική αξιολόγηση από άλλους επιγραμμικούς αγοραστές (55%). Η ηλεκτρονική τραπεζική έχει πλέον φθάσει σε υψηλά επίπεδα ωριμότητας και επηρεάζει άμεσα την συμπεριφορά του επιγραμμικού καταναλωτή στο παραδοσιακό κανάλι. Μάλιστα για το 51% των επιγραμμικών καταναλωτών η διαδικτυακή τραπεζική (e-banking site) είναι λόγος επιλογής τράπεζας ενώ για το 50% είναι η βάση για να αντιληφθεί την αξιοπιστία της τράπεζας.

Όσον αφορά το e-gambling (πχ. στοίχημα, πόκερ, καζίνο μέσω ίντερνετ) είναι μια μικρή αλλά ανερχόμενη αγορά. Το 31% των Ελλήνων που κάνουν επιγραμμικές συναλλαγές έχει συμμετάσχει το α’ εξάμηνο του 2010 ενεργά, έστω και μια φορά, σε παιχνίδι e-gambling (το 12% μάλιστα συχνά) με τη συνολική αξία της αγοράς αυτής να ανέρχεται το 2010 περίπου στα 300 εκατ. ευρώ. Για τους χρήστες του ίντερνετ που δεν κάνουν on-line αγορές, οι κύριοι λόγοι είναι η έλλειψη εμπιστοσύνης (85%), το γεγονός ότι δεν αποτελεί συνήθεια (56%) και η μη κατοχή πιστωτικής κάρτας (30%). Παρ' όλα αυτά το 12% αναμένεται ότι θα ξεκινήσουν επιγραμμικές αγορές τον επόμενο χρόνο

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου