Πέμπτη, 24 Ιουνίου 2010

Ήλιος... φίλος ή εχθρός?

Το καλοκαίρι έχει «μπει» για τα καλά, οι θερμοκρασίες συνεχώς ανεβαίνουν και οι περισσότεροι προσπαθούν να ξεκλέψουν έστω και λίγο χρόνο για μια βουτιά στην πιο κοντινή παραλία!
Ωστόσο, όπως κάθε χρόνο, στις αρχές του καλοκαιριού σκεφτόμαστε λίγο περισσότερο τη διατροφή μας από ό,τι όλη την υπόλοιπη χρόνια. Είτε γιατί νιώθουμε μια μικρή αμηχανία όταν σκεφτόμαστε τις πρώτες εμφανίσεις μας στην παραλία είτε γιατί τους καλοκαιρινούς μήνες, που οι θερμοκρασίες «χτυπάνε» κυριολεκτικά κόκκινο, η όρεξή μας για φαγητό μειώνεται και οι περισσότεροι τείνουμε να επιλέγουμε πιο ελαφριά και δροσιστικά γεύματα.

Για όποιο λόγο και αν σας απασχολεί η διατροφή σας, η κλινική διαιτολόγος – διατροφολόγος ΜSc κ. Ευγενία Ηλιάδου μιλώντας στον «Α.Τ.» δίνει όλες τις απαντήσεις στις πιθανές απορίες που μπορεί να έχετε γύρω από την καλοκαιρινή σας διατροφή.
Σύμφωνα με την κ. Ηλιάδου, κατά τους καλοκαιρινούς μήνες καλό είναι να προτιμάμε μικρά και συχνά γεύματα αλλά και εκμεταλλευόμενοι το γεγονός ότι ειδικά αυτούς τους μήνες υπάρχει αφθονία φρούτων και λαχανικών, λόγω του ότι είναι η εποχή τους, όπως συνηθίζουμε να λέμε, να εμπλουτίζουμε το διαιτολόγιο μας με αυτά. Επιπλέον, μπορούμε να συνδυάσουμε τα φρούτα με γιαούρτι ή γάλα για να ένα πιο πλήρες γεύμα.
Πολύ σημαντικό, όπως τόνισε η διαιτολόγος, είναι όταν πηγαίνουμε στην παραλία να παίρνουμε πάντα μαζί ένα μικρό σνακ, προκειμένου να καταναλώνουμε ένα μικρό πρόγευμα πριν από το μεσημεριανό μας γεύμα.
Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε την σπουδαιότητα της καλής ενυδάτωσης. Όπως επεσήμανε η κ. Ηλιάδου ιδιαίτερα το καλοκαίρι θα πρέπει να καταναλώνουμε απαραιτήτως 1,5 με 2 λίτρα υγρών ημερησίως.
Υπάρχουν όμως και οι τροφές εκείνες που θα ήταν καλό να αποφεύγονται το καλοκαίρι. Τροφές, δηλαδή, όπως τα κρέατα, τα βαριά φαγητά, τα τηγανιτά αλλά και τα πολλά καρυκεύματα καλό είναι τα βγάλουμε από το διαιτολόγιό μας, ενώ θα πρέπει να δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στον τρόπο μαγειρέματος του φαγητού.

Ένα πλήρες, ισορροπημένο αλλά και ελαφρύ διαιτολόγιο:

Πρωινό
1 φλιτζάνι δημητριακά ολικής αλέσεως με ένα φλιτζάνι γάλα (χαμηλό σε λιπαρά)

Δεκατιανό
Μια φρουτοσαλάτα

Μεσημεριανό
Μια αραβική πίτα με γαλοπούλα, τυρί και ντομάτα

Απογευματινό
Γιαούρτι με ένα φρούτο

Βραδινό
Ψητό ψάρι, σαλάτα εποχής με μια κουταλιά ελαιόλαδο και μια φέτα ψωμί

Προ ύπνου
Ένα φρούτο


Για να μαυρίστε…
Καρότο
Σπανάκι
Βερίκοκο
Πεπόνι
Μάνγκο



Για να προστατευτείτε…
Σπανάκι
Αρακάς
Ακτινίδιο
Σκουρόχρωμα σταφύλια

Για να ενισχύσετε το δέρμα σας…
Καλαμπόκι
Κόκκινες πιπεριές
Νεκταρίνια
Παπάγια
Πεπόνι


Τα τελευταία χρόνια, γίνεται όλο και πιο συχνά λόγος για τις επιβλαβείς συνέπειες που έχει η ηλιακή ακτινοβολία στο δέρμα μας, δημιουργώντας την αίσθηση ότι ο ήλιος είναι «εχθρός» μας.
Μιλώντας στον «Α.Τ.» ο δερματολόγος κ. Δημήτρης Καπετανάκης, μας εξηγεί όλα τα οφέλη που έχει για τον οργανισμό μας, αλλά και τι πρέπει να προσέχουμε για να συνεχίσει ο ήλιος να αποτελεί σύμμαχό μας.
Η βασικότερη, ίσως λειτουργία, την οποία η ηλιακή ακτινοβολία βοηθά είναι η μετατροπή της προβιταμίνης D, σε βιταμίνη D. Όπως τόνισε ο κ. Καπετανάκης, η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για τον οργανισμό μας αφού ωφελεί τα οστά και μας προλαμβάνει από κατάγματα και οστεοπόρωση.
Επιπλέον, ο ήλιος (η καλή ακτινοβολία), δρα ως «φάρμακο» για πολλές δερματοπάθειες όπως ψωρίαση, λεύκη και δερματίτιδα.
Ωστόσο, όπως επεσήμανε ο δερματολόγος, «αν δεν προσέξουμε η υπεριώδης ακτινοβολία του ήλιου μπορεί να μας δημιουργήσει πολλά προβλήματα, από χαλάρωση του δέρματος, ρυτίδες, φωτογήρανση αλλά και ευρυαγγείες, μέχρι και μελανώματα και επιθηλιώματα, που είναι οι χειρότερες και πιο επικίνδυνες συνέπειες, αφού μιλάμε για μορφές καρκίνου».

* Τι να προσέχουμε...
Σύμφωνα με τον κ. Καπετανάκη δεν πρέπει να εκθέτουμε το σώμα μας στον ήλιο τις ώρες που καίει πολύ, δηλαδή από τις 11 το πρωί έως τις 4 το μεσημέρι και αυτό γιατί όπως εξήγησε «ο ήλιος εκείνες τις ώρες είναι κάθετος και επιθετικός λόγω της τρύπας του όζοντος» και πρόσθεσε «τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας ο ήλιος αποτελεί σύμμαχο του οργανισμού μας, αλλά πάντα χωρίς να ξεχνάμε τη χρήση αντηλιακού». Επιπλέον, ένα πολύ συχνό λάθος που κάνουν οι περισσότεροι είναι να χρησιμοποιούν αντηλιακό μόνο την ώρα που βρίσκονται στην παραλία. Όπως τόνισε ο κ. Καπετανάκης είναι απαραίτητο να βάζουμε αντηλιακό ακόμα και όταν πηγαίνουμε μια βόλτα στην πόλη. Για αυτό το λόγο τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες εταιρείες καλλυντικών, ενσωματώνουν στις ενυδατικές κρέμες και αντηλιακά φίλτρα.
Κλείνοντας αυτό που τόνισε ο κ. Καπετανάκης είναι: «Ο ήλιος εφόσον χρησιμοποιείται σωστά είναι ένας πολύτιμος φίλος, σύμμαχος και φάρμακο για το δέρμα. Εμείς οι ίδιοι τον μετατρέπουμε σε εχθρό όταν τον αγνοούμε».


Το ξέρατε πως….

Σε κάποιες σκανδιναβικές χώρες όπως για παράδειγμα η Σουηδία, τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι ψυχολόγοι και ψυχίατροι χρησιμοποιούν την ηλιακή ακτινοβολία σαν θεραπεία ενάντια στην κατάθλιψη. Σύμφωνα με την συμβουλευτική ψυχολόγο, παιδοψυχολόγο κ. Τίνα Γιάκα, «οι κλιματολογικές συνθήκες όντως επηρεάζουν τη διάθεση του ατόμου. Η έλλειψη ηλιοφάνειας, άρα και βιταμίνης D, "αποσυντονίζει" κατά κάποιο τρόπο τις λειτουργίες του σώματός μας και κυρίως τις ορμόνες μας, οι οποίες έχουν άμεση σχέση με την ψυχολογική μας διάθεση. Αυτό δικαιολογεί και το γεγονός ότι στις Σκανδιναβικές χώρες όπου η ηλιοφάνεια είναι πολύ περιορισμένη, και τα κρούσματα κατάθλιψης αυξημένα, οι ειδικοί χρησιμοποιούν τη συγκεκριμένη μέθοδο, ως τρόπο θεραπείας».

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου